Doskonała Obsługa Pacjenta to również profesjonalna i jednocześnie zrozumiała komunikacja z Pacjentami.
Przeczytaj poniższy artykuł i zapamiętaj 4 ważne kroki skutecznej komunikacji:
- Pokaż
- Powiedz
- Zapisz
- Daj
Zdecydowana większość Pacjentów jest laikami, którzy potrzebują bardzo czytelnych komunikatów, a lekarze są specjalistami, którzy patrzą na te same procedury z zupełnie innej perspektywy.
Przypomnij sobie sytuację, w której Ty byłeś laikiem, a ktoś usilnie próbował wytłumaczyć Tobie coś, czego nie rozumiałeś? Jak się wtedy czułeś? Co myślałeś?
Dlatego warto, aby lekarz lub higienistka, przy omawianiu problemu i proponowaniu rozwiązań leczenia, profilaktyki lub diagnostyki, wspierali się profesjonalnymi zdjęciami, animacjami lub rysunkami.
Pamiętaj, że za odbiór komunikatu odpowiedzialny jest nadawca, dlatego w komunikacji z Pacjentami stosuj bardzo skuteczną metodę 4 kroków:
ZADBAJ O MULTIMEDIA
POKAŻ
Wyświetl zdjęcia przypadków, problemu – przed i po, zdjęcie pantomograficzne, punktowe lub TK.
Korzystanie z kamery wewnątrzustnej, aparatu fotograficznego oraz posiadanie folderów ze zdjęciami to w wielu gabinetach obowiązkowy standard. Wizualizacja to klucz do sukcesu.
WYTŁUMACZ TO CO WIDZISZ
POWIEDZ
To odpowiedni moment, aby wytłumaczyć Pacjentowi co widzisz na zdjęciu. Ważne, aby zdania były budowane techniką 'chili':-) To jest zdjęcie pantomograficzne ‘chili’ taki rentgen wszystkich zębów. Na takim zdjęciu widoczne jest zapalenie okołowierzchołkowe ‘chili’ stan zapalny korzenia zęba.
Proponując rozwiązania leczenia stosuj zrozumiały język korzyści np. dzięki takiej formie diagnostyki sprawdzę czy dotychczasowe wypełnienia są szczelne.
ZADBAJ O PRZEJRZYSTOŚĆ PROCESU LECZENIA - HARMONOGRAM
ZAPISZ
Warto dodatkowo zapisać /na specjalnie do tego przygotowanym wzorze planu leczenia/ wszystkie proponowane rozwiązania, wizyty, ich czas oraz koszt.
OBDARUJ PACJENTA
DAJ
‘chili’:-) przekaż Pacjentowi w formie pisemnej zaproponowane rozwiązania/plan leczenia oraz ulotki Twojego gabinetu.
Oczywiście najlepszym miejscem do takiej komunikacji jest biurko wyposażone w komputer i monitor. W obecnych czasach to tak samo ważne wyposażenie gabinetu jak unit i autoklaw:-)Jak powiedział Benjamin Franklin:
Nic nie powstrzyma człowieka przed osiągnięciem celu, jeśli dysponuje odpowiednim nastawieniem umysłowym. Ale jeśli człowiek ma złe nastawienie – nic nie jest w stanie mu pomóc.
Dlatego tak ważna jest zrozumiała komunikacja, ponieważ ZA NASTAWIENIE PACJENTA DO LECZENIA WSPÓŁODPOWIEDZIALNY JEST LEKARZ!
Podczas kursu DOSKONAŁA KONSULTACJA I WIZYTA STOMATOLOGICZNA , uczestnicy ćwiczą te bardzo ważne kompetencje w formie warsztatowej, aby jeszcze lepiej pomagać swoim Pacjentom.