BLOG

Doskonała skarbnica wiedzy

DOSKONAŁA OBSŁUGA PACJENTA? To profesjonalna i zrozumiała komunikacja.

Doskonała Obsługa Pacjenta to również profesjonalna i jednocześnie zrozumiała komunikacja z Pacjentami.

Przeczytaj poniższy artykuł i zapamiętaj 4 ważne kroki skutecznej komunikacji:

icons_blog_2

Zdecydowana większość Pacjentów jest laikami, którzy potrzebują bardzo czytelnych komunikatów, a lekarze są specjalistami, którzy patrzą na te same procedury z zupełnie innej perspektywy.

Przypomnij sobie sytuację, w której Ty byłeś laikiem, a ktoś usilnie próbował wytłumaczyć Tobie coś, czego nie rozumiałeś? Jak się wtedy czułeś? Co myślałeś?

Dlatego warto, aby lekarz lub higienistka, przy omawianiu problemu i proponowaniu rozwiązań leczenia, profilaktyki lub diagnostyki, wspierali się profesjonalnymi zdjęciami, animacjami lub rysunkami.

Pamiętaj, że za odbiór komunikatu odpowiedzialny jest nadawca, dlatego w komunikacji z Pacjentami stosuj bardzo skuteczną metodę 4 kroków:

Pokaż

Zadbaj o multimedia

Wyświetl zdjęcia przypadków, problemu – przed i po, zdjęcie pantomograficzne, punktowe lub TK.
Korzystanie z kamery wewnątrzustnej, aparatu fotograficznego oraz posiadanie folderów ze zdjęciami to w wielu gabinetach obowiązkowy standard. Wizualizacja to klucz do sukcesu.

Powiedz

Wytłumacz co widzisz

To odpowiedni moment, aby wytłumaczyć Pacjentowi co widzisz na zdjęciu.
Ważne, aby zdania były budowane techniką ‘chili’:-) To jest zdjęcie pantomograficzne ‘chili’ taki rentgen wszystkich zębów, na takim zdjęciu widoczne jest zapalenie okołowierzchołkowe ‘chili’ stan zapalny korzenia zęba.
Proponując rozwiązania leczenia stosuj zrozumiały język korzyści np. dzięki takiej formie diagnostyki sprawdzę czy dotychczasowe wypełnienia są szczelne.

Zapisz

Zadbaj o przejrzystość procesu leczenia – harmonogram

Warto dodatkowo zapisać /na specjalnie do tego przygotowanym wzorze planu leczenia/ wszystkie proponowane rozwiązania, wizyty, ich czas oraz koszt.

Daj

Obdaruj Pacjenta

‘chili’:-) przekaż Pacjentowi w formie pisemnej zaproponowane rozwiązania/plan leczenia oraz ulotki Twojego gabinetu.

Oczywiście najlepszym miejscem do takiej komunikacji jest biurko wyposażone w komputer i monitor. W obecnych czasach to tak samo ważne wyposażenie gabinetu jak unit i autoklaw :-)Jak powiedział Benjamin Franklin:

Nic nie powstrzyma człowieka przed osiągnięciem celu, jeśli dysponuje odpowiednim nastawieniem umysłowym. Ale jeśli człowiek ma złe nastawienie – nic nie jest w stanie mu pomóc.

Dlatego tak ważna jest zrozumiała komunikacja, ponieważ
ZA NASTAWIENIE PACJENTA DO LECZENIA WSPÓŁODPOWIEDZIALNY JEST LEKARZ!

Podczas kursu DOSKONAŁA OBSŁUGA PACJENTA w formie warsztatowej, uczestnicy ćwiczą te bardzo ważne kompetencje, aby jeszcze lepiej pomagać swoim Pacjentom.